Tusindvis af spildte forskertimer: Når vi er nede i etcifrede succesrater, giver systemet ikke længere mening

25.06.2026

Danske forskere bruger en betydelig del af deres arbejdstid på at skrive ansøgninger, som aldrig fører til bevillinger. Når succesraterne bliver for lave, risikerer systemet at koste mere forskning, end det skaber.

Sådan lyder det i et interview i Science Rapport med forperson for Det Unge Akademi, Christoffer Basse Eriksen.

Du kan læse det fulde interview her.